08.10.2024

V životě mohou nastat situace, kdy si potřebujeme půjčit peníze nebo si pořídit nějaké zboží na splátky. Zejména ve vyšším věku je ale velmi důležité,si před tímto krokem rozmyslet, zda je to skutečně nezbytně nutné a jestli budeme mít dostatek prostředků na splnění svého závazku.

Když nejde situaci řešit jinak, můžeme si vzít půjčku nebo spotřebitelský úvěr. U půjčky se vztahy mezi stranami řídí občanským zákoníkem a půjčit si peníze nebo věc můžeme skoro od každého. Oproti tomu spotřebitelský úvěr je upraven zákonem o spotřebitelském úvěru a nemůže ho poskytovat každý.

Spotřebitelský úvěr nám mohou poskytnout pouze podnikatelské subjekty s příslušným oprávněním od České národní banky, tedy hlavně banky a spořitelní úvěrová družstva nebo i nebankovní společnosti.

Při poskytování spotřebitelských úvěrů je spotřebitel více chráněn, a proto se zde uplatňuje řada přísnějších pravidel.

To může komplikovat život i seniorům, kteří jsou někdy ve složitější situaci vzhledem ke svému věku, kdy někteří věřitelé nastavují horní věkovou hranici pro zájemce o úvěr. Díky důchodům ale mají stabilní příjem a často také jiný majetek, takže poskytnutí úvěru není vyloučeno.

Vždy si proto posoudíme podmínky všech bank nebo jiných poskytovatelů spotřebitelského úvěru a vybereme si ty pro nás nejvýhodnější. Pokud čemukoliv nerozumíme, smlouvu nepodepíšeme a najdeme někoho, kdo nám poradí, k čemu se to vlastně zavazujeme a kdy a jak budeme náš závazek plnit.

Velká opatrnost je ale na místě u úvěrů od nejrůznějších nebankovních společností. I ty musí mít oprávnění od České národní banky a dodržovat pravidla stanovená zákonem, ale ve skutečném životě tu můžeme často narazit na nepoctivce, kteří nám mohou ztížit život. Například některé bez problémů poskytnou finanční prostředky i lidem, kteří svoje závazky zjevně nebudou schopni plnit. I z nízkých zapůjčených částek tak u nich mohou vzniknout obrovské dluhy.

Ochranu spotřebitelům poskytují státní instituce jako Česká obchodní inspekce, Finanční arbitr, Energetický regulační úřad či Český telekomunikační úřad. Pomoci mohou také občanské poradny.

 

Článek byl vydaný v rámci projektu s názvem „Vzdělávací a právní aktivity na zvýšení ochrany lidských práv seniorů“, který realizuje Konfederace sociálních služeb za podpory Ministerstva práce a sociálních věcí ČR z dotačního programu „Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností“