01.11.2025

 

S nákupem na e-shopu či po telefonu úzce souvisí možné odstoupení od smlouvy. Občanský zákoník garantuje spotřebiteli, tedy nepodnikateli, který nakupuje online, právo odstoupit od kupní smlouvy ve 14denní lhůtě, a to bez udání důvodu. Co vše byste měli vědět o vrácení zboží, které vám nevyhovuje? Existují nějaké výjimky z práva na odstoupení?

Právo na odstoupení od kupní smlouvy

Pokud koupíte zboží přes internet nebo na základě telefonické objednávky, máte ze zákona čtrnáctidenní lhůtu pro odstoupení od kupní smlouvy. Odstoupení může uplatnit jakákoli osoba, která nenakupuje v rámci své podnikatelské činnosti, tedy i podnikatel, který si zboží koupí pro svou vlastní spotřebu. 

Příklad: Podnikatel věnující se online marketingu si zakoupí kancelářskou židli a stůl, a to na své IČ (identifikační číslo). Vystupuje tedy v roli podnikatele. Pokud si však koupí oblečení bez udání IČ, zákon ho považuje za spotřebitele. 

Lhůta pro odstoupení začíná běžet dnem převzetí zboží spotřebitelem, tj. doručením. 

To znamená, že počátek běhu lhůty připadne na den převzetí:

  • zakoupeného zboží, pokud jde o jednorázovou objednávku (příkladem může být nákup televize přes e-shop),
  • obdržení posledního kusu zboží, jestliže se jedná o více kusů dodávaných samostatně (kupř. dodávka 6 židlí, přičemž poslední z nich je převzata později),
  • poslední části zboží, pokud bylo dodáno po částech (např. kuchyňská linka, kdy je jedna ze skříněk doručena později kvůli zakázkové výrobě), 
  • první dodávky zboží za předpokladu, že jde o opakující se objednávku (kupříkladu pravidelná dodávka kávových kapslí). 

 

Okamžik převzetí zboží

Stanovení přesného okamžiku převzetí zboží se může zdát problematické především u doručování za pomoci přepravních služeb. Ve skutečnosti je to však velmi jednoduché - k dodání zboží dochází ve chvíli, kdy jej spotřebitel fakticky převezme. 

Není přitom podstatné, zda doručení proběhne osobně (z ruky do ruky) nebo prostřednictvím výdejního místa, popř. samoobslužného boxu. Zboží se v takovém případě nepovažuje za doručené okamžikem jeho uložení do výdejního boxu nebo na pobočku, nýbrž je třeba jej fyzicky převzít, tj. vyzvednout si ho (až v tu chvíli je dodané). 

 

Nákup zboží v prodejně

Nyní je již běžnou praxí, že můžete odstoupit i od kupní smlouvy uzavřené “offline”, tj. osobně, a to rovněž ve 14 denní lhůtě. Většina prodejců totiž umožňuje vrácení zboží  přesto, že jim to zákon neukládá. 

Příklad: Vyzkoušíte si šaty v prodejně a líbí se vám. Doma si je oblečete znovu, ale přehodnotíte svůj názor, protože vám nesedí barva šatů k odstínu pleti. Podívejte se na obchodní podmínky obchodu nebo se zeptejte na prodejně, zda je možné odstoupit od kupní smlouvy. Pokud ano, nepoškozené šaty s připevněnou cenovkou vraťte. Oproti tomu od prodejce obdržíte zpět kupní cenu. 

 

Důvod pro vrácení zboží

Pro vrácení zboží nemusíte mít specifický důvod, jako například menší velikost svetru. Můžete zakoupené produkty vrátit kdykoli v průběhu 14 dnů od jejich převzetí, a to bez udání důvodu, tedy i když se vám zboží pouze nelíbí nebo vám nevyhovuje jeho materiál. Pokud se vás prodejce na důvod odstoupení od smlouvy zeptá, nemáte povinnost jej sdělovat. 

 

Postup vrácení zboží

Postup vrácení zboží je poměrně jednoduchý. E-shopy mají povinnost uveřejňovat na webových stránkách formulář pro odstoupení od smlouvy, který pouze vyplníte a:

  • zašlete na e-mailovou adresu e-shopu, 
  • odešlete poštou na uvedenou adresu (ideálně doporučeným dopisem),
  • donesete osobně na kteroukoli prodejnu.

Vždy však musíte přiložit doklad o zaplacení zboží, tedy zpravidla fakturu či účtenku. Pokud jej nemůžete dohledat, postačuje výpis z bankovního účtu (tj. doklad o provedené transakci). K formuláři pro odstoupení od smlouvy přiložte i nepoškozené zboží v původním obalu.

V případě, že má e-shop mobilní aplikaci, bude pravděpodobně obsahovat i interaktivní formulář sloužící k odstoupení od smlouvy, který prostřednictvím aplikace rovněž odešlete. V takovém případě nemusíte přikládat ani doklad o úhradě zboží, jelikož je dohledatelný ve vašem uživatelském účtu. Stačí pouze vrácené produkty odeslat obchodníkovi či je zanést na prodejnu.

Vrácené zboží nemusí být prodejci doručeno v poslední den lhůty pro odstoupení, stačí pouze prokázat jeho odeslání. Rovněž pamatujte na to, že vám podnikatel nemusí vrátit kupní cenu, dokud nepoškozené zboží neobdrží zpět.

 

Výjimky z odstoupení od kupní smlouvy

Ne všechno zboží lze vrátit. Občanský zákoník uvádí v § 1837 ucelený přehled výjimek z odstoupení od smlouvy, a to na základě hygienických důvodů. Jedná se například o spodní prádlo, plavky, kontaktní čočky nebo sluchátka do uší.

 

Článek byl vydaný v rámci projektu s názvem „ Vzdělávací a právní aktivity na zvýšení ochrany lidských práv seniorů“, který realizuje Konfederace sociálních služeb za podpory Ministerstva práce a sociálních věcí ČR z dotačního programu „Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností“